E-commerce

Budoucnost retailu je v omnichannelu.

Pojem omnichannel je poměrně nový a málo zaběhnutý i pro e-commerce markeťáky. Tento výraz se hojně rozšířil především v posledních letech, kdy se stává častější součástí odborných publikací i přednášek. V současné době je pro stále více zákazníků nakupování na internetu a v kamenných obchodech stejné, aniž by pociťovali nějaký rozdíl. Je to způsobeno ubývajícími bariérami v e-commerci. Roste i počet obchodníků, kteří se zaměřují na propojení svých tradičních offline marketingových aktivit s moderními online kanály.

Co to je tedy omichannel?

Z pohledu komunikace je omnichannel příležitost pro klienty potvrzovat kompetenci a branding v celém spektru prodejních kanálů. Covid nám ukázal, jak rychle se dokáže zákazník přeladit na jiné kanály. A postcovid zase, jak rychle se umí vrátit do svého „komfortu“. Omnichannel samozřejmě v závislosti na velikosti a segmentu klienta je různě prioritní. Pokud se bavíme o retailerech, opravdu je strategickou součástí realizace komunikace. A to proto, že pokud mi vadí značka v některém kanálu, přes který přistupuji k jejímu nákupu, tak mi to rozředí moji akceptaci a vytváří prostor pro natlačení se konkurenční značky do mého nákupního koše.

Jaký potenciál, výhody v současné době nabízí?

Dobrým kvalitním omnichannel marketingem si zabezpečuji vysokou loajalitu zákazníka a monetizuji investice do taktické a strategické komunikace. Jestli mám správně obsazeno maximální spektrum kanálů, kterými zákazník u mě nakupuje. A jak víme, nejdražší zákazník je nový zákazník. Nejlevnější naopak je existující, který opakuje nákup. Méně ztracených zákazníků je zjednodušeně řečeno potenciál, a tedy největší výhoda omnichannel marketingu. Příležitosti jsou zejména v maximalizaci loajality a utvrzování klienta, že změna není nutná.

Omnichannel přístup je v dnešní době považován za naprosto nezbytný

Stejně jako zákazníci dnes nerozlišují, zda si u jakékoliv společnosti nakoupí online či offline, a prostě očekávají stejnou kvalitu zákaznického servisu skrze veškeré kanály, tak firmy musí dnes toto chápat a dle toho se chovat. Nákup v e-shopu není, jak to bývalo před pár lety, jen nějakým doplňkovým nákupem, a pokud budeme mít „kámen“ ok, tak na tom online až tak nesejde. To je přístup, který si dnes již nikdo, kdo má alespoň všech pět pohromadě, nedovolí. „Navíc i vzhledem k tomu, že covidová doba ještě více podpořila i u dříve tradičních offlineových segmentů minimálně ROPO efekt – research online purchace online neboli ‚vyberu na webu a koupím to, co jsem vybral‘, jdu do kamenného obchodu –, tak už v podstatě dnes neexistuje nákup, který by nebyl online zasažen,“ říká Tomáš Vacek, partner v reklamní agentuře Contexto.

Změna v myšlení online hráčů

Na druhou stranu dnes můžeme vidět další trend, kdy si totální prolnutí online a offline světa uvědomují i dříve naprosto tradiční online hráči a začínají pracovat na vylepšování svých kamenných prodejen, které dříve měli pouze jako doplněk/výdejnu, daleko více zaměřovat a tento segment rozvíjet. „Je tedy jasné, že blízká budoucnost je již jen omnichannelová a kdo to do teď nepochopil, tak by si měl uvědomit, že už je zřejmě minimálně několik minut po dvanácté a měl by rychle zabrat, aby doběhl zbytek světa,“ uzavírá Tomáš Vacek.

 

 

Autor: Redakce CFOworld, www.cfoworld.cz

Nejnovější příspěvky

Komentář: Emoce a exkluzivita. Jak marketing luxusu ovládá trh

Při marketingu luxusních značek nejde jen o samotné zboží, ale o emocionální spojení se zákazníky, kteří hledají více než jen funkční výrobek,…

3. března 2025

Komentář: Slevy jako nový standard: Češi mění nákupní zvyky

Slevy ovládly prodeje v českých obchodech a lidé je již berou jako standard. Proto už slavný Black Friday není takovou událostí a zákazníci…

14. ledna 2025

Tomáš Vacek pro radio Prostor: Češi stále více odkládají nakupování dárků

Konec roku bude u kupujících ve znamení opatrnosti a vyčkávání na slevy - Na otázky, spojené s tímto tématem, odpovídal…

17. prosince 2024

Tomáš Vacek ve Snídani s Novou: falešné slevy v hypermarketech si ověříte lehce

Black Friday a falešné slevy jsou tématem, které se v médiích řeší každý rok. Na co si dát pozor, jaké…

12. prosince 2024

Tomáš Belko nově spolupracuje s agenturou Contexto

Tomáš Belko začíná spolupracovat s reklamní agenturou Contexto! Jsme rádi, že můžeme oznámit navázání užší spolupráce s Tomášem Belkem, který v naší…

19. září 2024

Agentura Contexto převzala komunikaci Merkur Toys

„Pomozte nám dětem ukázat, že tvořit a skládat něco rukama je zábava.“ To je hlavní sdělení marketingové kampaně, za kterou…

19. srpna 2024