Co přinesl rok 2021 na sociálních sítích?

Co přinesl rok 2021 na sociálních sítích?

V České republice používá sociální sítě více jak 4,9 mil obyvatel, což je 56 % populace starší 16 let.
Oproti roku 2020 se počet uživatelů zvýšil o cca 2,5 %. V porovnání s ostatními evropskými zeměmi se
Česká republika drží na celoevropském průměru. Zajímavou odchylkou je Dánsko, kde některou ze
sociální sítí používá 85 % obyvatel.
Sociální sítě jsou stále na vzestupu a Češi na nich tráví v průměru přes 2,5 hod denně. Velký nárůst
uživatelů a času, který na síti stráví, byl z velké části zapříčiněn pandemií koronaviru v roce 2020.
Největší oblibě se stále těší sociální síť YouTube a Facebook, které oslovují primárně starší věkovou
skupinu. Na pomyslné bronzové příčce se drží Instagram, který získává oblibu u nových uživatelů
především pomocí formátů Instagram Stories a Reels, které čím dál tím více nahrazují konzumaci
nových informací v klasickém feedu. Na dalších příčkách se stabilně drží Whatsapp, Twitter, Linkedin
a Tik Tok, který v minulém roce zaznamenal 50 % nárůst svých uživatelů.

Rostoucí potenciál Instagramu či Tik Toku…  
Sociální sítě obecně představují velký potenciál, jak oslovit nové zákazníky a přivést je do svých e-
shopů, provozoven, aplikací, … Jde o prostor, ve kterém se denně pohybuje více jak 56 % populace ČR
a firmy tak mají velkou šanci je zaujmout, oslovit a získat.
Instagram a Tik Tok dosáhl v posledním roce nejvyššího růstu počtu svých uživatelů a jde o sociální
sítě, které jsou zaměřené spíše na mladší generaci. Pokud tedy potřebujete oslovit právě tuto
věkovou skupinu, jde o skvělý prostor, jak s nimi navázat kontakt. Sociální sítě dnes slouží především
jako inspirace a „presales“ prostor, a firmy, které na nich nejsou aktivní, tím jen nahrávají své
konkurenci.
Placená reklama na Instagramu je dnes už běžnou součástí online kampaní většiny firem. Díky tomu,
že Instagram patří pod Facebook a spravuje se ze stejného nástroje, je jeho ovládání velmi snadné a
inzerovat na Instagramu můžete i bez toho, aniž byste na něm měli založený profil. Velkým
potenciálem je spolupráce s vhodnými influencery a obsah sdílený prostřednictvím Insta Stories nebo
Reels, které se těší velké popularitě u mladší cílové skupiny.
Tik Tok je aktuálně nejrychleji rostoucí sociální síť v ČR. Jde tedy o platformu s velkým potenciálem,
ale pouze pro určitou věkovou skupinu. Nejpočetněji zastoupenou věkovou skupinu jsou uživatelé 10
– 29 let a na to je třeba myslet při sestavování strategie, na jaké sociální síti být a na jaké ne. Placená
inzerce je možná přes prémiové nebo aukční formáty a vzhledem k tomu, že Tik Tok zatím využívá
relativně malý počet inzerentů, je možné získat pěkné výsledky za menší cenu, než např. na
Facebooku. Další možností je spolupráce s vhodnými influencery nebo budování vlastního profilu
značky. Potenciál této sítě je tedy značný a pokud potřebujete oslovit mladší cílovou skupinu, je Tik
Tok tím ideálním místem.

Vzestup a pád Clubhouse…
Sociální síť Clubhouse měla na počátku roku 2021 raketový start. Sociální síť pouze pro zvané, kde
bylo jedno jaký filtr jste dnes použili nebo jak vypadal váš oběd.
Clubhouse stavěl na potřebě komunikace, sdílení a sounáležitosti. A tyto možnosti byly v reálném
životě mimo sociální sítě značně omezené. Lockdown, homeoffice, zavřené restaurace, kavárny,
kluby, divadla, omezené sociální kontakty… Lidé potřebovali prostor, kde se mohli alespoň virtuálně

potkávat a promluvit si s někým jiným než s rodiči, partnerem nebo kocourem. A „Klubovna“ byla
skvělým řešením.
Na jaře šlo o velký hit a za pozvánky do této aplikace se „platilo zlatem“. Ale s postupně se
otevírajícím světem a ústupem omezení, šla popularita této sociální sítě rapidně dolů. Původně byl
Clubhouse určený pouze pro uživatele iPhonů a pouze na pozvání. Ale s ubývajícím zájmem se
aplikace otevřela i pro Android a pozvánky byly úplně zrušeny. Ani to ale nezabránilo odchodu
uživatelů z této aplikace. V současné době Clubhouse uvažuje o zrušení poslední věci, která ho
odlišuje. A to je autenticita. Pokud to autor místnosti povolí, bude možné si zpětně přehrát záznamy
z konkrétní místnosti. Clubhouse se tak v podstatě stane aplikací pro přehrávání podcastů a je možné,
že to ještě více urychlí jeho sestupnou tendenci.

Influencer marketing
Spolupráce s influencery je dnes už téměř nezbytnou součástí online marketingu. Jde o skvělý
způsob, jak oslovit a zaujmout cílovou skupinu prostřednictvím osoby, která je pro ni uvěřitelná a
může působit jako určité měřítko kvality.
Pokud o spolupráci s influencery uvažujete, je třeba se v první řadě vůbec zamyslet nad tím, jestli je
tento typ propagace vhodný pro váš produkt. Pokud ano, je třeba si v dalším kroku vybrat vhodného
influencera. Zde by neměl být rozhodující počet jeho followerů, ale zda jde o zástupce vaší cílové
skupiny. Např. pokud potřebujete propagovat dětskou stravu a influencerka, kterou si pro to
vyberete má 200tis sledujících, ale téměř všichni jsou bezdětní muži, asi to nebude mít žádný
pozitivní vliv na prodej vašeho produktu.
Také není dobré oslovit influencery, kteří přistupují na každou spolupráci a jejich profil vypadá jako
akční leták ze supermarketu. Na prvním místě je dnes autenticita, a z toho důvodu by „správný
influencer“ neměl propagovat každý produkt, který mu někdo nabídne.
Často skloňovanou skupinou jsou tzv. mikroinfluenceři, kteří sice mají menší počty followerů, ale
v řadě případů pro vás mohou být velkým přínosem. Nejde o známé osobnosti, ale o běžné uživatele
sociálních sítích, kteří byli schopni si kolem sebe vytvořit svou komunitu. A pokud se ta komunita
shoduje s vaší cílovou skupinou? Bingo!
Spolupráce s mikroinfluencery může být zajímavá i z finančního hlediska. Většinou je možné se
domluvit na plnění spolupráce formou barteru. Souběžně pak můžete spolupracovat s několika
mikroinfluencery, kteří mají samostatně menší počty followerů, ale dohromady to může dát zajímavé
číslo. A v ideálním případě pouze výměnou za produkty / služby.
Obecně není možné říci, zda je lepší spolupracovat s velkými influencery nebo s těmi menšími. Každá
skupina má svá pro a proti. Záleží na produktu, cílové skupině a výsledcích, kterých chcete
prostřednictvím této spolupráce dosáhnout. Co je ale důležité u obou skupin, je smlouva o
spolupráci, ve které je podrobně a přesně popsáno plnění obou stran (tj. jaký obsah influencer
zveřejní, v jaký termín a čas, jaké jsou postihy pokud tak neučiní, co za to dostává – barterové plnění
nebo finanční odměna, v jaké rozsahu a kdy).
Ideální řešení je samozřejmě získat influencera, který má dostatečný počet followerů z vaší cílové
skupiny, zaměřuje se spíše na dlouhodobé spolupráce a jeho výstupy jsou na profesionální úrovni.
Pokud se spoluprací tohoto typu nemáte zkušenosti, využijte pro zprostředkování profesionály a
oslovte nějakou vhodnou agenturu. Např. v naší agentuře Contexto máme vytvořené seznamy
influencerů, se kterými pracujeme, jsou vyzkoušení, zasmluvnění a za jejich výstupy ručíme. Předtím,

než vám nějaké doporučíme, navrhneme strategii vhodnou právě pro vaši značku (zda zvolit známé
osobnosti nebo mikroinfluencery, jaký obsah a jak často by měli tvořit, jak zapojit jejich komunitu, jak
vše propojit s ostatními aktivitami, jaké výsledky to přinese, apod.). Díky tomu dostanete kompletní
balíček se vším všudy a nemusíte se o nic starat.

Vývoj a nevyužité možnosti sociálních sítí? 
Sociální sítě a obecně online prostředí je místem, které nadále roste. Pandemie koronaviru změnila
nákupní chování řady lidí, kteří se z různých důvodů naučili žít více online. Na internetu nakupuje více
jak 58 % populace ČR a toto číslo se bude určitě nadále zvyšovat.
Kromě klasických online kampaní, nabízí další možnosti nakupování třeba live streaming, jehož obliba
sledování a přímého nakupování jeho prostřednictvím za poslední roky vzrostla o více jak 25 %. Do
budoucna se předpokládá ještě větší růst např. ve spojení s virtuální realitou.
Výhled do roku 2022 očekává další růst Tik Toku, podporu oblíbeného video obsahu (ale s větším
důrazem na krátké formáty), influencer marketing a tzv. sociální nakupování (tedy nakupování přímo
na sociální síti, bez nutnosti odvádět na externí web).
Důležité jsou a nadále budou placené reklamy, které začíná využívat stále více firem. Organické
(neplacené) dosahy se dnes pohybují kolem 5 %. Váš příspěvek, který není placeně podpořený, tak
vidí jen 5 % vašich fanoušků. A to není vůbec efektivní, vzhledem k času, který vás stojí samotná
příprava.

Pokud vás zajímá, jak by mohly sociální sítě pomoci i vám a získat vám náskok před konkurencí,
napište nám. Rádi s vámi nezávazně probereme všechny možnosti.

 

Autor: Magdalena Šašková

Sociální sítě
Sdílet:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Svezte se s námi na vlně úspěchu.

Chcete rozjet velké věci? Protože my ano!