Sociální sítě

Konec „cold callingu“ v Čechách!

Jste seznámeni s novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, která mění způsob telemarketingu? Jejím cílem je posílení ochrany soukromí v elektronických komunikacích a na tomto základě dochází ke změně podmínek kontaktování za účelem marketingu.

Novela ustanovuje, že pro účely telemarketingu nelze použít čísla zařazená do veřejného seznamu. Přičemž tento zákaz nerozlišuje mezi podnikatelem a nepodnikatelem, ale hovoří pouze o „účastníkovi“, a tedy se uplatní i na B2B případy.

Vždy tak musí docházet ke kontaktování za účelem marketingu na základě jiného zdroje, než je veřejný (účastnický) seznam a kontaktující musí prokázat, jakým způsobem kontakt získal, a že je oprávněn s ním nakládat v souladu s obecným nařízením o ochraně osobních údajů GDPR.

Pokud tedy budou splněny obě podmínky, tedy že číslo není zařazeno do veřejného seznamu a zároveň byl kontakt získán v souladu s GDPR, pak bude možné takové telefonní číslo stále pro telemarketing využít. Nařízení GDPR se vztahuje pouze na kontakty fyzických osob a nikoliv právnických – pokud se nejedná o telefonní číslo z veřejného seznamu a zároveň jde o kontakt právnické osoby, novela zákona se zde neuplatní. Typickým příkladem jsou kontakty, zveřejněné na webových stránkách firem.

Z dosavadně zavedeného principu opt-out se zavádí princip opt-in, který umožňuje marketingově oslovit pouze ty osoby, které výslovně uvedly, že si přejí být pro účely marketingu kontaktovány. Už samotné prvotní kontaktování za účelem nabídky schůzky nebo představení služeb je tak považováno za „marketingovou reklamu nebo jinou obdobnou nabídku zboží nebo služeb“ a tedy je omezeno novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích.

 

Toto omezení se samozřejmě velmi dotkne firem, které doposud využívaly ke kontaktování potenciálních nových klientů veřejné seznamy nebo seznamy náhodně vygenerovaných čísel.

Pokud je to váš případ a přemýšlíte nad tím, jak oslovit nové zákazníky, získat na ně kontakty a souhlas s jejích uchováváním a využitím pro následné marketingové účely, začněte používat sociální sítě.

 

Proč zrovna sociální sítě?

Novela zákona o elektronických komunikacích nemá na poskytování reklamy na sociálních sítích žádný vliv. V případě zobrazování reklamy například prostřednictvím aplikace Facebook, Instagram nebo Linkedin není využíván veřejný účastnický seznam a současně se nejedná o individuální kontaktování (přímé osobní oslovení) za účelem marketingu. Reklama na sociálních sítích je realizována s ohledem na subjektem poskytnuté informace, které vycházejí z obecných demografických kategorií (pohlaví, věk, zájmy, zobrazené podobné reklamy apod.) a dále jsou anonymizovány. Pro vás je to tedy bezpečná cesta, jak oslovit nové potenciální klienty.

 

Navíc, sociální sítě v České republice používá více jak 56 % populace starší 16 let a počet jejich uživatelů stále roste. Jde tedy o kanál, který byste rozhodně měli mít ve svém portfoliu a aktivně s ním pracovat.

 

Na sociálních sítích můžete přímo realizovat leadové kampaně (ať už na Facebooku nebo třeba na Linkedinu), díky kterým získáte kontakt na zákazníka (a případně i další údaje, které si můžete sami dopředu vydefinovat). Součástí takto vyplněného formuláře je i souhlas s použitím pro marketingové účely. Takže ve chvíli, kdy vám zákazník takto vyplněný formulář online odešle, dává vědomý souhlas s tím, že jej můžete kontaktovat s vaší nabídkou, obeslat newsletterem nebo jiným akčním sdělením. Díky tomu si navíc můžete budovat vlastní databázi kontaktů, která má cenu zlata.

 

Mimo kampaně můžete využít i řadu dalších šikovných nástrojů, které vám mohou pomoci s oslovením a následnou komunikací s potenciálními zákazníky. Například tím, že díky nim zjistíte i to, z jaké firmy jsou návštěvníci vašeho webu.

 

Oslovení zákazníků prostřednictvím online reklamy a zisk kontaktů na ně je běžnou aktivitou, se kterou máme bohaté zkušenosti a realizujeme ji pro malé, střední i nadnárodní firmy, ze segmentu B2B i B2C. Zajímá vás víc? Napište nám, rádi se s vámi nezávazně potkáme a probereme vaše možnosti, které budou v naprostém souladu s novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích i vašimi potřebami. 😊

 

Autorka: Magdaléna Šašková, Contexto

Nejnovější příspěvky

Tomáš Vacek pro radio Prostor: Češi stále více odkládají nakupování dárků

Konec roku bude u kupujících ve znamení opatrnosti a vyčkávání na slevy - Na otázky, spojené s tímto tématem, odpovídal…

17. prosince 2024

Tomáš Vacek ve Snídani s Novou: falešné slevy v hypermarketech si ověříte lehce

Black Friday a falešné slevy jsou tématem, které se v médiích řeší každý rok. Na co si dát pozor, jaké…

12. prosince 2024

Tomáš Belko nově spolupracuje s agenturou Contexto

Tomáš Belko začíná spolupracovat s reklamní agenturou Contexto! Jsme rádi, že můžeme oznámit navázání užší spolupráce s Tomášem Belkem, který v naší…

19. září 2024

Agentura Contexto převzala komunikaci Merkur Toys

„Pomozte nám dětem ukázat, že tvořit a skládat něco rukama je zábava.“ To je hlavní sdělení marketingové kampaně, za kterou…

19. srpna 2024

AI v marketingu – co to znamená pro specialisty, co pro agentury a co pro vás

Debata kolem AI musela do nějaké míry potkat každého, kdo se alespoň částečně pohybuje v kontextu digitálního byznysu. Ať už…

25. června 2024

Jak podchytit SEO pro svůj byznys a nezbláznit se z toho.

Z pozice majitelů byznysů je ale spíše než zevrubná znalost důležitý přehled. Pojďme se podívat na minimum důležité pro to,…

11. října 2023